Nå målet hurtigere med Positiv Mental Visualisering

målskiveNår du vil nå dine mål hurtigere kan du bruge en teknik som hedder Positiv Mental Visualisering. Positiv – fordi udelukkende positive ord og tanker skal bruges. Mental – fordi disse ord og tanker skal bevidstgøres i hjernen. Visualisering – fordi ordene og tankerne ledsages af billeder. Det du gør er ganske enkelt at gøre målet synligt for dit indre øje. Du programmerer underbevidstheden ved at se dig selv i mål og gemmer et positivt, mentalt billede af dette indeni dig selv.

Det virker som om underbevidstheden har lettere ved at opfange billedere end ord, Jo stærkere du kan fremstille billederne, jo lettere vil underbevidstheden acceptere dem og jo lettere vil din forandringsproces ske.

Billedet,du ser for dig selv, skal derfor være levende, konkret med farver, bevægelser og følelser. Og du skal se dig selv udelukkende i positive situationer – det er vigtigt at alle billeder er positive. Undgå negative ord som “ikke”, “hvis” og “måske” erstat dem med positive ord. “Jeg vil ikke være tyk” ændres til “Jeg vil være slank”.

Her har du et eksempel på positiv mental visualisering:

Du ser dig selv spise sund og god mad, mens du afslappet sidder og spiser. Du ser dig selv tygge maden godt og hygge dig med den. Som dessert nyder du herlig,frisk frugt. Du ser din krop – slank og spændstig. Du ser dig selv en dejlig sommerdag i dit favorittøj, som du ikke har haft på i flere år. Du ser dig selv gå med lette skridt, ret og rank i ryggen, fuld af selvtillid, solen skinner, det er varmt og dejligt. Du fornemmer duften af blomster og nyslået græs. Du ser, hvordan andre beundrer dig. Du smiler til verden og den smiller til dig.

Denne øvelse kan du praktisere med alle de situationer du oplever som vanskelige og som du ønsker at forandre på. Du gemmer slet og ret en film inde i dit hoved om, hvordan du gør tingene rigtigt, hvordan du ser ud og oplever dig selv, idet du har opnået forandringen. Ved gentagne visualiseringer, begynder du at opføre dig som i filmen og det vil sætte fart i processen til et slankt liv. Jo oftere du visualiserer, jo lettere vil det være at opnå de forandringer du ønsker, og jo hurtigere kommer du i mål.

Her er endnu et par andre eksempler på, hvordan du kan bruge visualisering effektivt.

Du plejer at spise af pålægget, når du smører madpakker. Se dig selv når du laver madpakken. Du ser du skærer brødet, du tager pålægget frem og lægger det på brødet. Du pakker madpakken ind. Pålægget lægger du tilbage i køleskabet uden at smage et stykke. Efterhånden som du visualiserer ” den perfekte ” situation, vil det blive naturligt at lave madpakken uden at smage på pålægget.

Et andet eksempel er, når du bliver inviteret til fødselsdagsselskab. Du ved, at der altid er mindst 3 forskellige kager og verdens bedste boller, som du plejer at forsyne dig med til du er stopmæt og fuld af dårlig samvittighed. Se for dig,at du kun tager et stykke kage og en bolle og send så fadet videre. Næste gang du bliver budt ser du dig selv sige højt og tydeligt.”Nej tak, jeg er rigeligt forsynet”. Indeni føler du dig glad og lettet – du har fuld kontrol over situationen og ved, at du holder dig slank. Du har bestemt dig for en forandring.

Visualisering er noget du kan bruge på alle livets områder. Sportspsykologer påstår, at det at vinde i idræt har med så lidt som 20 % færdigheder og så meget som 80 % mental overbevisende indstilling at gøre. Visualisering er et fantastisk redskab. Du kan bruge den til at nå din målsætning, blive dine uvaner kvit og give dig styrke til at tro på dig selv.

Mange synes at det er vanskeligt at visualisere. Det er nyt og uvant. Som alt andet nyt du lærer, kræver det træning før færdighederne bliver en naturlig del af livet. Først kræver det en masse koncentration. Nogle vælger at kalde det “hårdt og vanskeligt arbejde”. Vælg hellere at tænke på det som en mulighed for at lære noget nyt.

Læreprocessen er altid den samme, uanset hvad du forsøger at lære – tegne,svømme,cykle,danse eller tænke positivt. Først famler du dig frem ved at prøve tingene af og fejle. Men for hver gang du prøver bliver det nemmere og du bliver bedre og bedre. Ingen bliver mester ved første forsøg. Det kommer lidt efter lidt. Husk at børn ville aldrig have lært at gå, hvis de gav op første gang de faldt. Så længe du gør det så godt du kan, er det godt nok.

Glæd dig til næste blogindlæg, hvor du kan lære endnu en effektiv visualiseringsteknik kaldet TV-Teknikken.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *